Szkoła, bazując na pozytywnych doświadczeniach z dziedziny wykorzystania nowoczesnych technologii w procesie edukacyjnym, pragnie poszerzać i doskonalić swoje działania w tej dziedzinie. Podjęte działania miały również na celu wzmacnianie europejskiego charakteru placówki. Projekt finansowany był ze środków UE w ramach programu ERASMUS+.
Webquesty i ich potencjał edukacyjny
Zadania internetowe to zadania, w ramach których uczniowie wykorzystują zasoby internetowe, aby nabywać treści progamowe. Przeprowadzono dwa eksperymenty w środowisku szkolnym, aby porównać uczenie się za pomocą WebQuestów z tradycyjnymi instrukcjami. Zarówno uczniowie, jak i nauczyciele dobrze ocenili instrukcje WebQuest. Szczegółowy opis metody znajduję się na blogu poświęconym temu tematowi autorstwa Katarzyny Boronowskiej i Marcina Twardzika pod linkiem: http://webquest-kn.blogspot.com/2009/04/webquest-metoda.html WebQuest to jedno z podejść metodologicznych do uczenia się opartego na zadaniach (TBL) i uczenia się opartego na treści (CBL). WebQuest zazwyczaj składa się z sześciu części:WIKI – Jak działa i jaki jest ma potencjał edukacyjny
Wiki można zdefiniować jako narzędzie internetowe, za pomocą którego użytkownicy wspólnie dodają, usuwają, modyfikują zawartość bezpośrednio z przeglądarki internetowej. Najbardziej znaną wiki jest Wikipedia. Wiki to strony internetowe, które zachęcają użytkowników do współpracy, umożliwiając im tworzenie, edytowanie, usuwanie i publikowanie informacji. Z tego powodu są przydatne w szeregu synergicznych działań edukacyjnych, w tym w tworzeniu przewodników do nauki oraz współpracy przy prezentacjach grupowych i zadaniach. Korzystanie z witryn wiki w klasie zapewnia uczniom wyjątkowe doświadczenia online. Zasadniczo pozwala im sprawować kontrolę. Dając większą władzę nad wynikami projektu lub zadania, nauczyciele mogą zachęcać uczniów do tworzenia treści, a nie tylko do ich konsumowania. Ta zamiana ról zachęca uczniów do prawdziwego uczenia się i przyswajania informacji. Krzyżówki i projektowanie quizów Gry edukacyjne wprowadzają do lekcji element zabawy. Generują pozytywne nastawienie do przedmiotu i poprawiają efekty uczenia się. Stwierdzono również, że elementy te pobudzają wewnętrzną motywację, w której uczniowie głęboko angażują się w zadanie uczenia się i dążą do celu, jakim jest pogłębianie swojej wiedzy. Krzyżówki i quizy dają uczniom możliwość oceny swojej wiedzy i wymagają od uczniów zwracania uwagi na terminologię, ponieważ muszą poprawnie przeliterować każde słowo. Są skutecznymi narzędziami do nauki w edukacji medycznej, psychologii, socjologii, komunikacji, pielęgniarstwie, biologii i biznesie. Dzięki klasycznej krzyżówce możesz podać wskazówki dotyczące słów na dany temat w określonym języku. Przykładowe strony do tworzenia krzyżówek i quizów: Puzzlemaker (Discovery Education) Wordmint Gry z krzyżówkami Classtools.net KrzyżówkaInteraktywne mapy myśli.
® mapa myśli szczególnego typu notacji, która zdaniem jej twórców ma zwiększyć efektywność pracy oraz zapamiętać i aktywować intuicję dzięki synergistycznej współpracy obu półkul mózgu ® Mapa myśli wydaje się być cennym narzędziem na każdym etapie procesu pisania. Na przykład skłonienie uczniów do zastanowienia się nad burzą mózgów, niekonwencjonalnymi formami szkicowania i powtarzania ® Jeśli uczniowie używają organizera graficznego, który wizualnie reprezentuje ich pracę, mają jaśniejszy obraz tej pracy Przykładowy link do mapy myśli: https://www.mindomo.com/Story Bird
Storybird pozwala każdemu tworzyć wizualne historie w kilka sekund. Jesteśmy kuratorami dzieł ilustratorów z całego świata i inspirujemy pisarzy w każdym wieku do przekształcania tych obrazów w oryginalne historie. To prosty pomysł, który przyciągnął na platformę miliony pisarzy, czytelników i artystów. Rodziny i przyjaciele, nauczyciele i uczniowie oraz amatorzy i profesjonaliści stworzyli ponad 30 milionów historii, dzięki czemu Storybird jest jedną z największych na świecie społeczności zajmujących się opowiadaniem historii. https://stor ybird.com/ Przykładowa praca: https://www.storyjumper.com/book/read/89870015 Podobną propozycją jest Mystorybook: https://www.mystorybook.com/STORYJUMPER, ARTWORD I VISUWORDS aplikacje pozwalające uatrakcyjniać zajęcia językowe
STORYJUMPER to aplikacja, która łączy zabawę z nauką redagowania dłuższych wypowiedzi stylistycznych. Uczeń tworząc własną książkę może wykazać się kreatywnością zarówno w warstwie leksykalnej, redakcyjnej, ale również graficznej. Uczniowie z radością przyjęli nową metodę pracy, która zainspirowała ich do tworzenia ciekawych opowiadań. Chętniej także wymieniali się swoimi opracowanymi tekstami celem porównania swoich pomysłów. https://www.storyjumper.com/ ARTWORD. Uczniowie stworzyli schematy, w których ujmowali materiał do powtórzenia wiadomości. Wykorzystywali ją także do rozwijania słownictwa – ćwiczenia polegające na wyszukiwaniu jak największej ilości słów kojarzonych z wyrazem głównym (synonimy) https://www.mentimeter.com/features/word-cloud https://wordart.com/ Bardzo przydatną nie tylko do rozwoju słownictwa, ale także powtórzenia gramatyki okazała się aplikacja VISUWORDS, która nie tylko w ciekawy i kompleksowy sposób pomaga rozwijać słownictwo, uczy zasad gramatycznych, ale także poprzez zastosowaną grafikę pozwala zapamiętywać informacje poprzez skojarzenia. Do najczęściej stosowanego słownika należy Tezaurus. https://visuwords.com/Graphwords
To bezpłatny słownik wizualny i tezaurus w języku angielskim, który pomaga znaleźć znaczenie słów i pokazać powiązania między powiązanymi słowami. Możesz łatwo zobaczyć znaczenie każdego z nich, po prostu umieszczając na nim kursor myszy. W GraphWords znajduje się WordNet – duża leksykalna baza danych języka angielskiego. Rzeczowniki, czasowniki, przymiotniki i przysłówki są pogrupowane w zestawy synonimów poznawczych (synapsy), z których każdy wyraża odrębne pojęcie. Te znaczenia i związki semantyczne są przedstawiane graficznie. Aby wyszukać powiązane słowa, należy wpisać je w polu wyszukiwania w górnej części okna i nacisnąć przycisk z lupką lub klawisz Enter. Po wyszukaniu słowa na ekranie głównym pojawi się tezaurus. Szukane słowo pojawi się na środku ekranu i będzie otoczone słowami i znaczeniami, które są z nim związane. https://graphwords.com/ link w j. angielskim do filmu obrazującego działanie GraphWords: https://www.youtube.com/watch?v=vveES-FCHbMProgramy graficzne:
Vectr Jest to darmowe oprogramowanie graficzne służące do łatwego i intuicyjnego tworzenia grafiki wektorowej do wykorzystania w sieci i komputerach stacjonarnych, które pozwala urzeczywistniać najśmielsze projekty. Więcej szczegółów wraz z tutorialem na stronie: https://vectr.com/ Pixlr Jest to bardzo popularny internetowy edytor zdjęć, umożliwia bezpłatną edycję zdjęć bezpośrednio w przeglądarce. Edycja zdjęć jest intuicyjna dzięki narzędziom wspomaganym przez sztuczną inteligencję, które umożliwiają szybkie, ale profesjonalne edycje. Więcej szczegółów pod adresem: https://pixlr.com/pl/ Porządkowanie obrazów i grafiki. Snappa i Piktochart są tak proste, że można ich używać bez szkolenia. Można zacząć od szablonu zaprojektowanego przez ekspertów. Służy do tworzenia raportów, prezentacji, infografik, plakatów lub grafik w mediach społecznościowych. Korzystając z opcji wykresy i mapy można szybko przełożyć swoje dane na formę wizualną, która przyciągnie uwagę odbiorców. Korzystając z pliku w Excel lub Arkuszy Google, można łatwo tworzyć wykresy, które automatycznie aktualizują się, gdy pojawiają się dane. Piktochart Snappa Imgur jest platformą na której za darmo można przechowywać zdjęcia, których chcemy użyć na stronei, blogu itp. Jest bardzo łatwa w obsłudze, wystarczy się zarejestrować i przeciągnąć zdjęcie w wyznaczone miejsce, następnie skopiować adres i dodać na stronę. https://imgur.com/upload